''Llamamos Pablo y Consuela... - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Jeroen - WaarBenJij.nu ''Llamamos Pablo y Consuela... - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Jeroen - WaarBenJij.nu

''Llamamos Pablo y Consuela...

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

14 Maart 2011 | Paraguay, Asunción

...somos los gatitos de Jero.''

Graag wil ik jullie voorstellen aan mijn eerste twee vrienden in Paraguay: Pablo en Consuela. Ze zijn harig, hebben een imposante snor en zijn nu en dan erg ondeugend. Op onderstaande foto poseren ze een beetje slaperig voor de camera. Pablo is de linker: een katertje van ongeveer vier maanden oud. Hij is vernoemd naar de beruchte Colombiaanse drugsbaron, ‘cause who he are, is dim in the light of Pablo Escobar’ (uit: ‘Protect ya neck’ van de Wu-Tang Clan). Hij is namelijk een sluwe boef als het om eten stelen gaat en draagt ook een stemmig streepjespak, alsof ie net uit de Paraguayaanse Bijlmerbajes is ontsnapt. Consuela is de gemaskerde poes die rechts op de foto staat. Ze is twee maanden oud en ontzettend lief en aanhalig. Ze is vernoemd naar de Mexican maid uit de cartoonserie Family Guy. Gewoon omdat ik dat een heel grappig personage vind.

Pablo en Consuela wonen sinds vorige week bij me. Ze zijn door de organisatie Adoptame (http://www.facebook.com/adoptame.py?v=info) van de straat gehaald. Adoptame is een dierenbeschermingsorganisatie die zwerfkatten en zwerfhonden opvangt en voor hen een thuis zoekt. Omdat er zoveel zwervende dieren zijn in Asunción, is er niet voldoende plaats om de dieren allemaal in één gebouw onder te brengen. Daarom zoekt de organisatie particulieren die tijdelijk onderdak kunnen bieden aan één of meer viervoeters. Toen ik met een collega praatte over huisdieren en vertelde dat ik mijn kat in Nederland zo miste, vertelde ze mij dat een vriendin van haar betrokken is bij Adoptame en vroeg ze me of ik het leuk zou vinden om voor een kat (oké, dat werden er dus twee) te zorgen totdat daarvoor een baasje is gevonden. Dat wilde ik wel, want zo heb ik wat gezelschap en help ik Adoptame ook een beetje. Aldus fungeer ik momenteel niet alleen als jurist, maar ook als kattenopvang in Paraguay. Stiekem vind ik beide katjes al zo leuk dat ik ze mee naar huis zou willen nemen…

De titel van dit blogbericht betekent overigens ‘wij heten Pablo en Consuela, we zijn de katjes van Jero,’ en is geïnspireerd op één van de eerste zinnetjes Frans die ik leerde: ‘je m’appelle Minoumi, je suis le chat de Julie.’ Een zinnetje dat me altijd is bijgebleven en voor mij zowel mijn liefde voor Frans als voor katten verwoordt. Ik ben er ook stellig van overtuigd dat kattengemauw een soort Frans dialect is; het kan niet anders dan dat deze elegante dieren zich uitdrukken in de meest elegante taal die bestaat. Maar dit geheel terzijde. ‘Jero’ verwijst trouwens naar mij. Hier in Paraguay sta ik namelijk bekend onder deze naam (spreek uit: Ggggero). ‘Jeroen’ is echt een geweldige tongbreker voor elke Paraguayaan (en elke andere niet-Nederlander die ik tot nu toe ben tegengekomen), vandaar dat men het houdt op Jero of Jeronimo. Ik ga me al bijna voorstellen als Jero(nimo)…



  • 15 Maart 2011 - 08:03

    Femke:

    Ik zeg vrienden voor het leven :)! Ik zou ze gewoon in je handbagage stoppen als je weer naar NL komt....

  • 15 Maart 2011 - 08:21

    Jaap Van Der W.:

    Familie- en gezinsleven als bedoeld in artikel 8 van het EVRM! Dat zie je zo... Ik zou maar vast een mvv voor ze gaan aanvragen.

  • 15 Maart 2011 - 08:56

    Annemarie:

    Dat zijn weer eens wat andere huisdieren dan kakkerlakken! Gezellig hoor!

  • 15 Maart 2011 - 09:12

    Marlies:

    Als ze nou ook nog goed zijn in kakkerlakken vangen... Misschien kun je ze op een saaie zondagmiddag trainen? Ik moet trouwens heel hard lachen om de advertenties die Google bij je verhalen plaatst. Kakkerlakkenbestrijding, muizen- of rattenprobleem... En om het nog leuker te maken voegen ze aan al deze plagen toe: "Expats in uw woning?" :).

  • 15 Maart 2011 - 15:43

    Olga:

    Hola Jeronimo!
    Wat een supercoole en schattige vrienden heb je! Die kunnen mooi op jacht naar de cucaracha´s haha. Ik vrees ook voor het ergste als ik straks in de jungle aankom, daar zijn ook spinnen en schorpioenen heb ik gehoord. Misschien neem ik dan ook wel een Pablo Escobar.
    Cerdet is echt een hele leuke organisatie. Ik ben me nu aan het inlezen in de inheemse culturen. Over een paar weken ga ik ´het veld´in. Bevalt het jou verder goed bij tierraviva en hoe is Asuncion? Lijkt me een fantastische, maar ook een rare stad!
    Hopelijk reist het kantoor hier nog een keer die kant op. En als je een keer kennis wilt maken met de echte Indianen, Estoy aqui! Heel veel succes en plezier nog daar! Hasta luego!
    Olga

  • 15 Maart 2011 - 19:32

    Tanja:

    Goed te horen dat je gezellige huisgenootjes hebt gevonden! Ik heb op dit moment een vrij groot huis voor mezelf, en de enige huisgenootjes die ik heb zijn mieren. Maar die zijn niet echt welkom hahaha, dus ga ze morgen proberen te verdrijven. Heel veel succes en vooral plezier!

  • 15 Maart 2011 - 19:42

    Sigrid:

    Ha Jero!

    Meenemen die katten, of inleveren bij mij :D Dat eerste deden wij tenslotte ook met Fresco en daar zijn beide partijen blijvend blij van geworden. En met een beetje geluk jagen de katten op kakkerlakken en ander gespuis... scheelt weer kattenvoer?

  • 16 Maart 2011 - 08:14

    Renske:

    Zelden zulke mooie boekenstandaards gezien!!! Dat heb je goed voor mekaar!

  • 16 Maart 2011 - 12:56

    Door-Elske:

    Die strepen van Pablo's pak zijn wel een beetje fantasia!
    Eten zij ook vega? :-))

  • 16 Maart 2011 - 15:15

    Adriaan:

    Die nieuwe vrienden passen qua kleurstelling goed bij je sjaal, Jeroen. Maar mijn oog viel ook op dat boek in de kast met de titel "The priest of Paraguay". Heb je soms een nieuwe roeping ontvangen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Paraguay, Asunción

Jeroen

Actief sinds 01 Feb. 2011
Verslag gelezen: 833
Totaal aantal bezoekers 44221

Voorgaande reizen:

23 Februari 2010 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: