Het eerste bericht! - Reisverslag uit Gouda, Nederland van Jeroen - WaarBenJij.nu Het eerste bericht! - Reisverslag uit Gouda, Nederland van Jeroen - WaarBenJij.nu

Het eerste bericht!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

06 Februari 2011 | Nederland, Gouda

Introducción

Mba’eichapa! Oftewel: hallo! Welkom op mijn blog. Ik ben Jeroen en op 23 februari vertrek ik naar één van de meest onbekende landen, zo niet het meest onbekende land, van Zuid-Amerika: Paraguay. Ik ga daar via Togetthere, het jongerenprogramma van ICCO/Kerk in Actie, gedurende zes maanden vrijwilligerswerk doen bij de mensenrechtenorganisatie Tierraviva. In dit eerste blogbericht zal ik deze organisatie voorstellen en beschrijven waarom het werk dat zij doet zo belangrijk is.

De website van Togetthere: www.togetthere.nl

De organisatie Tierraviva

Tierraviva is opgericht in 1994. De naam is Spaans voor ‘Levende aarde’ en verwijst naar waar de organisatie zich mee bezighoudt: aarde. Tierraviva verdedigt namelijk de rechten van de inheemse gemeenschappen (‘Indianen’) van Paraguay op hun land, waar zij al leefden lang voordat de eerste Spaanse kolonisten begin zestiende eeuw het gebied binnentrokken dat nu Paraguay heet. Hun land is hen echter in de loop der tijd afgenomen, daarover hieronder meer. Tierraviva ondersteunt de inheemse gemeenschappen door hen te juridisch bij te staan als zij hun landrechten aanvechten bij de rechter, dat wil zeggen, zowel de Paraguayaanse rechter als de internationale rechter. Zo heeft Tierraviva al met succes twee zaken aangespannen bij het Inter-Amerikaans Hof voor de Rechten van de Mens wegens de voortdurende schending van de landrechten van twee inheemse gemeenschappen. Tierraviva richt zich hoofdzakelijk op juridische bijstand, maar vraagt ook in de (Paraguayaanse) media aandacht voor de problemen van de inheemse gemeenschappen en zorgt geregeld voor faciliteiten en technische ondersteuning van deze gemeenschappen.

Zie ook de website van Tierraviva: http://www.tierraviva.org.py (Spaanstalig)

Waarom het belangrijk is wat Tierraviva doet

In Paraguay zijn ongeveer vijfhonderd inheemse gemeenschappen, bestaande uit in totaal ongeveer 100.000 mensen. Dat is 2% van de totale bevolking van Paraguay.

In de loop der tijd, maar ook nu nog, worden de stukken land waarop deze gemeenschappen al sinds mensenheugenis leven, ingenomen door landbouwbedrijven, die de stukken land gebruiken om vee op te laten grazen en soja op te verbouwen. Ook worden stukken land ontbost voor zowel de houtproductie als de landbouw (jaarlijks wordt meer dan 100.000 hectare aan bos omgekapt). Paraguayaanse landbouwproducten komen ook in Nederland terecht…

Als de mensen proberen terug te keren naar hun land, worden ze verjaagd en bedreigd. In september 2009 bijvoorbeeld, werd een inheemse gemeenschap bespoten met giftige bestrijdingsmiddelen nadat zij met Braziliaanse sojaboeren in conflict waren geraakt over hun land. En nu en dan worden leiders van inheemse gemeenschappen zelfs om het leven gebracht.

Noodgedwongen leven de inheemse gemeenschappen nu op de slechtste stukken land die in Paraguay te vinden zijn, bijvoorbeeld langs snelwegen. Dit is niet alleen ongezond en gevaarlijk, maar de mensen kunnen ook niet aan voedsel komen op de voor hen traditionele manier, namelijk door te jagen, te vissen en het verzamelen van honing en vruchten. Op de overheid hoeven ze niet te rekenen: ondanks uitspraken van het Inter-Amerikaans Hof voor de Rechten van de Mens waarin de overheid wordt opgedragen, zo lang de inheemse gemeenschappen niet kunnen terugkeren naar hun land, voor medicijnen en drinkwater te zorgen, worden de meeste gemeenschappen aan hun lot overgelaten. Hoe ernstig de situatie is, blijkt wel uit het feit dat er jaarlijks enkele tientallen mensen uit de gemeenschappen overlijden ten gevolge van hun slechte leefomstandigheden. Met name het gebrek aan schoon drinkwater is een probleem. Bovendien speelt het land een belangrijke rol in de cultuur van de inheemse gemeenschappen. Zonder hun land kan hun cultuur in feite ook niet voortbestaan.

Doordat hun land wordt afgenomen, moeten de inheemse gemeenschappen niet alleen leven op slechte stukken land, maar om nog enigszins in hun onderhoud te kunnen voorzien werken zij noodgedwongen op de boerderijen van de boeren die hun land hebben afgenomen. Daar worden zij vaak uitgebuit. Ook kinderen werken op deze boerderijen.

Zo beïnvloedt de landrechtenproblematiek het volledige leven van de Paraguayaanse gemeenschappen, en leven zij al decennialang onder zeer slechte omstandigheden.

Zie ook de website van Amnesty International, waarop een fotoreportage staat over de inheemse gemeenschappen in Paraguay en hun leefomstandigheden: http://www.amnesty.org/en/campaigns/demand-dignity/issues/making-rights-law/rights-journey/evidence/paraguay-suitcase (Engelstalig)

Overigens is Paraguay niet het enige land dat de rechten van inheemse volkeren niet respecteert; inheemse volkeren over de hele wereld, van Ecuador tot de Filippijnen, en van Alaska tot Zuid-Afrika, hebben soortgelijke problemen als de Paraguayaanse inheemse gemeenschappen.

• 06 Februari 2011 - 19:00

Tanja:

Hey Jeroen!

Heel erg veel plezier in Paraguay. Ik weet zeker dat je een onwijs leuke en bijzonder tijd gaat hebben! Ik ga je volgen!

Groetjes,

Tanja

• 07 Februari 2011 - 11:51

Frans Samethini:

He Jeroen,
    prachtig mooi dat je dit doet joh! eea is voor mij niet vreemd, mijn zoon Gino is vorig jaar mei vertrokken naar Zuid-Amerika en heeft daar bij 2 NGO's ook vrijwilligerswerk verricht; Jeroen sterkte en vergeet vooral zelf niet om te genieten van al die mooie dingen om je heen! groet Frans

• 07 Februari 2011 - 13:23

Willine:

Top Jeroen!
    Helder verhaal!
    Ik kan je ook zeker volgen.
    Veel succes met je laatste voorbereidingen en ga daar een maximaal mooie tijd hebben!

• 08 Februari 2011 - 12:20

Joop En Greet:

Beste Jeroen,
    Of moeten we nu Hola zeggen! Die avonturen van jou, je tante krijgt er nog een hartverzwakking van! Mijn jong kijk je een beetje uit, we wachten met spanning af op je volgende verhalen. Trouwens wat is een Ecuador? Wij waren gister in Emmen Dierentuin, we konden het beestje niet vinden! We dachten trouwens dat je vegatarisch was!

groetjes

Oom Joop en tante Greet

• 13 Februari 2011 - 15:05

Sigrid:

Hee Jeroen!

Datum van vertrek komt steeds dichterbij, begin je al te zenuwen? ;) Dit wordt ongetwijfeld een bijzondere ervaring. Ik hoop dat je er wat goeds kan brengen en ik ben nu al benieuwd naar je verhalen! Gelukkig heb je een site gemaakt en kan ik je op de voet volgen :)

Groetjes, Sigrid

• 21 Februari 2011 - 14:13

Olga:

Hoi Jeroen! Wow het is bijna zover! Heel veel plezier en succes de eerste periode, en alvast een goeie reis.
    En we zien elkaar vast nog wel in de Chaco ;) !!
    Groetjes! Olga

• 22 Februari 2011 - 15:07

Femke:

Veel plezier in Paraguay! Super dat je nu eindelijk daar mag beginnen! Geniet ervan! Groetjes!

• 22 Februari 2011 - 15:25

Annemarie En Marlies:

Hoi Jeroen!

Morgen gaat het dan echt beginnen! Een goede reis, en heel veel plezier. We gaan je volgen!

Groetjes, Annemarie en Marlies

• 23 Februari 2011 - 16:16

Dino ;):

Jeroen vandaag is dan zover! Een hele goede reis gewenst. Ik zal je avondturen volgen. Heel veel succes.

Gule gule :)

• 24 Februari 2011 - 15:24

Esther:

Hi Jeroen,

Goede vlucht gehad? Al een beetje gewend aan het warme weer of heb je daar langer de tijd voor nodig? Maak er een mooie tijd van!

groetjes Esther

• 28 Februari 2011 - 16:07

Willem:

Respect Jeroen ! Het gaat beginnen. En wij gaan je volgen.